TOT  10 TELLEN

Ichi  

     Ni

San

   Shi(yon)

 Go

       Roku

Shichi  

Hachi

  Ku

     Ju

1

     2         

3      

   4

 5

       6           

7

8

  9

     10

BEGIN EN EINDE VAN DE LES

Osu (oss)

groet, bij het betreden en verlaten van de dojo

Seiza (seeza)

verzoek tot aannemen van zithouding

Mokuso (mokso)

begin van meditatie, ogen sluiten

Ennoté of mokuso yame

einde meditatie, ogen openen

Sensei ni rei (sensee nie ree)

groet aan de leraar

Sempai ni rei

groet aan de assistent

Otagai ni rei

groet aan de medeleerlingen

Kiritsu (kieriets)

verzoek tot opstaan

Osu

groet

 

ALGEMEEN

Jodan

hoog, naar het hoofd

Chudan

midden, romp, ter hoogte van de plexus

Gedan

laag, naar het kruis

Shomen

(heup) naar voren

Hanmi

(heup) half weggedraaid

Mae ni

naar voren

Sagaru

naar achteren

Yoko e

zijwaarts

Hidari

links

Migi

rechts

Mawate

commando voor omdraaien, van richting veranderen

Hantai

wisselen van stand of houding (andere been voor)

Kamae

houding

Jiyu kamae

vrije gevechtshouding (welke een zekere gevechtsrealiteit uitdrukt)

Kamae te

commando om aangegeven stand aan te nemen (bijv. "hidari zenkutsu dachi, kamae te" : neem de linker naar voren leunende stand aan)

Yoi

'wees gereed', neem de beginstand aan, meestal hachi dachi (voeten parallel heupbreedte), vuisten gesloten, de vuisten iets voor het lichaam ter breedte van de voeten.

Hajime

beginnen

Yame

stop

Yasume

ontspannen, tevens afgroeten in musubi dachi

arigat gozaimasu

dank u wel

kime waza

tegenaanval

shitei kata

te kennen kata's

tokui kata

voorkeurskata

kaeshi-ippon-kumite

de verdediger dwingt de aanvaller achteruit

yakusoku kumite

kumite met verwittigen (aankondigen)

oyo kumite

toepassingskumite

shiai-kumite

wedstrijdkumite

gi

uniform

sensei

meester

sempai

seniorleerling

shomen

eerste meester

maai

afstand

waza

techniek

aka

rood

shiro

wit

obi

gordel

nage

werpen

seiretsu

opstellen

dojo

oefenruimte

embusen

grondpatroon van de kata

tai sabaki

wegdraaien van het lichaam

zanshin

gevechtsaandacht

tamishiwari

breektechnieken

sun dome

stop op 3 cm van het doel

dojo-kun

etiquette regels van de dojo

 

TE-BUI - delen van de hand

Haito

duimzijde van de hand

Haishu

rug van de hand

Teisho

palm van de hand

Ippon ken

één-kneukel-vuist

Seiken

vuist

 

ASHI-BUI - delen van het been

Hittsui

knie

Sokuto

zijkant voet

Kakato

hiel

Haisoku

wreef

Koshi

bal van de voet

 

STANDEN (dachi)

Heisoku dachi

voeten gesloten

Shizentai of Heiko dachi

natuurlijke parallelle stand, voeten heupbreedte en naast elkaar

Musubi dachi

hielen tegen elkaar, V-vorm, voeten 90o

Hachiji dachi

voeten schouderbreedte, voeten licht naar buiten wijzend

Kiba dachi

paardezitstand: voeten 2x schouderbreedte, voeten evenwijdig, gebogen knieen

Zenkutsu dachi

voorwaartse stand (voorste been gebogen, gewichtsverdeling 70:30)

Kokutsu dachi

achterwaartse stand (achterste been gebogen, voeten haaks op elkaar)

Fudo dachi

gevechtsstand (onbeweeglijke stand, sterk naar alle kanten) , gewicht op beide benen (combinatie tussen zenkutsu en kiba dachi)

Sochin dachi

als fudo dachi, maar ruimer

Neko-ashi-dachi

katstand

Hangetsu dachi

halvemaan stand

Renoji-dachi

L-stand

 

 

AFWEERTECHNIEKEN (uke waza)

Age uke

opwaartse afweer, verdediging voor het hoofd

Soto uke

afweer van buiten naar binnen, eindigt voor het lichaam

Uchi uke

afweer van binnen naar buiten, eindigt voor het lichaam

Gedan barai

lage afweer

Shuto uke

afweer met meskant van open hand

Morote uke

afweer met twee armen, 1 arm ondersteunt de ander

Kakiwake uke     

dubbele openende afweer (wigblok)

otoshi uke

neerwaarste afweer, voorarm evenwijdig met grond

juji uke

afweer met gekruiste polsen

nagashi uke

begeleidende afweer

hasami uke

schaar blok (nijushiho)

haiwan uke

backarm blok (kankudai)

haishu uke

backhand blok

sukui uke

blok met schepbeweging

 

 

STOOTTECHNIEKEN (tsuki waza)

Oi tsuki

  vorderende vuiststoot, zelfde arm en been is voor

Gyaku tsuki

  tegengestelde vuiststoot, bijv. linker been voor, rechter arm stoot

Kizame tsuki

  reikende vuiststoot met voorste arm, heupen draaien half weg

Nukite

  steekstoot met speerhand

choku tsuki

  rechtstreekse vuiststoot

Age tsuki

  opgaande voorwaartse stoot

Kagi tsuki

  hoekstoot

mawashi tsuki

  cirkelende stoot

heiko tsuki

  stoot met beide vuisten parallel

ura tsuki

  stoot met omgekeerde vuist

 

 

SLAGTECHNIEKEN (uchi waza)

Shuto uchi

    slag met de meskant van de hand

Uraken uchi

    slag met de bovenkant van de vuist (knokkels)

Tettsui uchi

    slag met hamervuist (pinkzijde)

Empi

    elleboogstoot

 

 

TRAPTECHNIEKEN (geri waza)

Mae geri

voorwaartse trap met bal van de voet

Mawashi geri

cirkelende trap met bal van de voet (soms wreef)

Yoko geri keage

zijwaarts stijgende trap met meskant van de voet

Yoko geri kekomi   

zijwaarts stampende trap met meskant van de voet

Ushiro geri

achterwaartse stampende trap met hiel (recht naar achteren)

Fumikomi

naar beneden gerichte stampende trap met meskant van de voet

Kin geri

mae geri met de wreef naar het kruis

Mikazuki geri

zwaaiende schop met plat van de voet

Tobi geri

schop met sprong

Sangaku-tobi geri

driehoekssprong

Tsumasaki geri

schop met de toppen van de teen

Ren-geri

twee opeenvolgende schoppen

 

 

TRAININGSVORMEN

Kihon

    stijltechnische basistraining

Kihon kumite

   stijltechnische basistraining met partner

Kihon ippon kumite 

   1-stapsgevecht: 1 aanval, 1 verdediging gevolgd door tegenaanval

Kihon sanbon kumite                                          


   3-stapsgevecht: 3 aanvallen, op de laatste volgt 1 verdediging gevolgd door     t tegenaanval

Kihon gohon kumite

   5-stapsgevecht: 5 aanvallen, op de laatste volgt 1 verdediging gevolgd door tegenaanval

Kaishi ippon kumite   

   1 aanval, deze wordt verdedigd en gevolgd door vorderende tegenaanval; tegenaanval wordt verdedigd gevolgd    door tegenaanval

Jiyu ippon kumite

   1 stapsgevecht in vrij bewegende vorm, aanval wordt aangekondigd, aanval, verdediging en tegenaanval              worden volgens basis uitgevoerd

Jiyu kumite

   vrij gevecht, aanval en verdediging is vrij

Kata                                  

   individuele stijloefening waarbij men vecht tegen vier tot acht denkbeeldige tegenstanders wordt uitgebeeld.      Er zijn ± 25 kata's binnen het Shotokan karate. De kata's hebben een vaste vorm, ze volgen een bepaald              grondpatroon en hebben meestal een symboliek (bijv. 'het fort bestormen, de ruiter te paard, de vlucht van        de zwaluw, de kraanvogel, de handen in de wolken, tien handen, 24 richtingen)

Bunkai

   toepassing van de gebruikte technieken in kata's, men loopt (delen van) de kata met 1 of meer tegenstanders

 

 

RICHTINGEN

Mae

 Voorwaarts

Ushiro

 Achter- of rugwaarts

Hidari

 Links

Migi

 Rechts

Kesa

 Diagonaal

Yoko

 Zijwaarts

Gyaku

 Tegengesteld

Mawashi

 Rond

Age

 Stijgend

Soto

 Buitenkant

Uchi

 Binnenkant

Otoshi

 Vallend of neerwaarts

 

 

VOLGORDE VAN DE GROETCEREMONIE BIJ KATA

'Musubi dachi'

 armen evenwijdig aan het lichaam, voeten in V-vorm, pinken tegen zijnaad van de broek

'Rei'

 formele buiging zonder het uitspreken van 'osu'

naam van de kata

'Yoi'

                    'wees gereed', neem de beginstand aan, meestal hachi dachi (voeten parallel heupbreedte), vuisten gesloten, de vuisten iets voor het lichaam ter breedte van de voeten.

'Hajime'

beginnen

'Yame' of 'naore'

eindigen, einde, neem weer de yoi-positie aan

'Yasume'

ontspannen, tevens afgroeten in musubi dachi (zonder 'osu')

 

Bovenstaande tekst is afkomstig van het WSKF (wskf.nl)

Termen